Kontakt

11 januari, 2014 § Lämna en kommentar

DSCF0313-Redigera

Den här bilden gillar jag. Kontakten, närheten och känslan av samhörighet, vi två mot världen. Du och jag och de äventyr vi kommer ut på tillsammans. Jag tror att det här är bland det viktigaste när man har en hund, att få kontakt, djup kontakt. Att höra ihop. Du och jag.

Jag har alltid levt på det i min egen träning, att få kontakt, att få hunden eller valpen att tycka om att vara med mig, skapa förtroende och tillit. Det är en förmåga jag har, som jag övat upp under många år. Jag tror att en del av hemligheten är att jag älskar känslan av den här kontakten, när hundens ögon börjar glittra och säger du och jag, gubbe, du och jag.

Grymt viktiga saker, viktigare än dressyrmoment, övningar och apporteringar.

Under de åren jag var aktiv som SBK lärare hade jag förmånen att delta i ett antal fördjupningskurser och seminarier. Ofta handlade de om aggressivitet, dominans och rädslor. De där stora och svåra sakerna som är lite svårhanterliga och ställer krav på vår förmåga att läsa och förstå hund.

Vid en förberedelse inför ett seminarium om s k problemhundar samtalade Ingrid Tapper och jag. Plötsligt säger jag: -Det anordnas kurser om aggressioner, dominans, rädslor och problembeteenden, men det är ju egentligen ganska ovanliga beteenden. Beteenden som visserligen ställer till med väldigt mycket när vi väl stöter på dem, men det är relativt sällsynta och mängden kurser och vidareutbildningar står inte i proportion till hur frekvent problemen är. Tänk om man vände på det och anordnade en kurs om hur man gosar och myser med sin hud, hur man kommer hunden närmre, hur man blir du och jag.

Jag minns att Ingrid blev tyst, kanske hörde hon inte vad jag sa, kanske förstod hon inte eller så kanske hon helt enkelt inte höll med tänkte jag och fortsatte med förberedelserna vi höll på med.

-Vilken jävla bra idé sa hon efter en lång stund. Det är ingen som ens tänkt på det.

Det blev aldrig mer än en tanke den gången, men jag håller fortfarande fast vid att jag tror att det är det viktigaste man kan lära sin hund.

Du och jag, du och jag

Halmstad för alla hade en manifestation på Stora Torg på lördagen. En hel del folk där, fan så skönt att se att de vanliga människorna i Sverige ställer sig upp och säger -Nej, det räcker nu.

Denna regniga  vinter kanske vi får vårt hopp för människorna tillbaka.

Mer om det senare

Taggad: , , , , , , , , , ,

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande KontaktAnders Reitmaier's Fotoblogg.

Meta